Den digitala revolutionen har även nått konst branschen

      Kommentarer inaktiverade för Den digitala revolutionen har även nått konst branschen

Att köpa konst har historiskt sett varit onödigt svårt. Konstbranschen är konservativ och yngre generationer har inte gjort allt i sin makt för att förnya, även om utveckling sker.

Gallerierna har av tradition minimalistisk approach. Inte bara med sin kala inredning och sitt smala, begränsade utbud. Det är vanligt att det varken finns kassa eller expedit. Har du otur kan du inte ens se priserna, priser som givetvis kan komma som en chock för den ovane. Många skulle nog kunna tänka sig att köpa tavlor och annan konst om det var enkelt och billigt. I stället för att köpa riktig konst slutar det det med att många köper enkla posters på Ikea och Gallerix.

Sedan några år tillbaka pågår en digital revolution även inom konsthandeln. Som en av de sista branscherna att verkligen ta steget ut i cyberrymden, bubblar näter numera av sajter som köper och säljer konst. Det finns nätgallerier, konstnärer som säljer direkt och tjänster som Artely där du kan köpa och sälja svensk konst snabbt och enkelt.

Och givetvis blomstrar marknaden för konst på sajter som Blocket och Tradera, där det säkert huserar en och annan skojare. Och skicka ömtåliga tavlor är inte gjort i en handvändning.