Svenska konstnärer bör skapa spelgrafik

Det vi allt mer ser i spelbranschen är världar som likt skulpturer har skapats för att på ett grafiskt sätt fånga vårt intresse. Grafiken får oss att komma in i den värld som spelen bjuder in oss till, och vi känner som vi faktiskt är en del av dessa världar.

Detta är anledningen till att jag tycker att svenska konstnärer bör bredda sin kompetens och söka jobb som spelgrafiker.

Med svenska konstnärers mångåriga erfarenheter av grafiska element som komposition, skalning, skuggning och färgkontraster, med mera, hade de kunnat utföra stordåd på spelmarknaden. Tänk er ett spel som faktiskt har en etablerad svensk konstnär som grafisk designer, det skulle verkligen få frågan ”Om spel är konst?” att blomstra upp. Svenska konstnärer hade absolut kunnat etablera sig i flera olika generar, stora äventyr i medeltidstappning, Rymdoperatorer med djup backstory, post apokalyptisk värld där allt som kan döda en kommer göra det om man inte är försiktig, fightingspel där två eller flera karaktärer slåss med sina bara händer för att se vem som kan bli den bästa fighten, ja egentligen vilket slags spel som helst hade svenska konstnärer kunnat göra grafiskt arbete på.

Att vara grafisk designer på ett stort AAA spel hade förutom varit bra erfarenhet, också kunnat leda till att den svenska konstnären blir känd långt utanför Sveriges gränser (om denne inte redan är det). Det finns många exempel där grafiker fått stort erkännande utanför sina länders gränser, två av dessa är Tetsuya Nomura och Michel Ancel som båda har gjort sig stora världen över tack vare sina konstnärliga förmåga inom spelbranschen.

Som om det är någon svensk konstnär som läser denna text, ta chansen och kontakta ett spelföretag (stort eller litet), och hör ifall de har behov av en duktig konstnär som kan det där med bildskapande och att fånga publikens intresse. Lycka till!